Norges lov - Cannabis

Ifølge norsk lov er det forbudt å ha noe som helst med cannabis å gjøre. Det er forbudt å besitte, det er forbudt å kjøpe, det er forbudt å selge og det er forbudt å nyte. Ved bruk og besittelse vil man normalt få en bot på 2.000 til 4.000 kroner.

Innførsel av cannabis til Norge, salg av cannabis og besittelse av vesentlige mengder cannabis straffes med betinget fengsel, sammfunnstjeneste og ubetinget fengsel, og i spesielle tilfeller kan cannabisforbrytelser straffes helt i strafferammetoppen i Norge.

Det som er betenkelig er at en person som dyrker sin egen cannabis og kun bruker dette til eget bruk, kan risikere å bli straffet hardere enn voldsmenn og seksualforbrytere.

Offisielt i loven er både cannabis, hjemmebrent alkohol over 60% og smuglersprit dekket av narkotikaloven og sådan likestilt, men i realiteten blir ulovlig alkohol sett gjennom fingrene med [eksempel].
Alkohol dreper, det gjør ikke cannabis.

Lovverket er egentlig til for å beskytte person og eiendom. Likevel har Norge valgt å se på kontakt med cannabis som en kriminell handling, selv om brukere av cannabis ikke har mulighet til å skade andre enn seg selv med dette lovbruddet.

Hvorfor ser Norge på befatning med cannabis som ulovlig?
Les mer om Norges håndheving av cannabislovgivningen.
Les mer om Norges syn på cannabis.

20 kommentarer:

  1. Sterkt gjort å holde seg så saklig i kunsten sin! bra jobba!

    SvarSlett
  2. cannabis burde ikke vært ulovelig, det er et middel i stoffet som er sunt for kroppen THC, og det er et harmløst stoff og har vist seg s mange ganger til og være et legemiddel for mange personer så de har et bedre liv og får bedre resultat med skole og jobb

    SvarSlett
  3. Skjønner ikke norsk narkotikapolitikk på dette området, fikk en venn som satt inne. Han drev kun med cannabis, no ble han rekrutert til å selge sterkere saker og han bruker det selv også.

    Jeg blir faktisk litt trist av måten cannabis brukere blir behandlet på. Staten sier at cannabis leder til sterkere stoffer. Dette er en sterk overdrivelse, siden ca 1 mil nordmenn har prøvd cannabis. Undersøkelser viser da til at ca 5 prosent går videre på sterkere stoffer, det vil si at det finnes ca 50000 narkomane i Norge, noe som er ett realistisk tall.

    Hadde staten derimot begynte å behandle de forskjellige narkotiske stoffene individuelt, eller bare delt de inn i sterke og svake stoffer, så ville saken vært mye bedre.

    Grunnen til at de 5% går videre på sterkere stoffer er fordi at sterke og svake stoffer av og til hører sammen i samme miljø. Hadde man da behandlet cannabis som ett lovlig rusmiddel ville dette endret seg, og dermed ville ferre begynt på tyngre narkotiske stoffer. Dette er fordi dealerene da ikke lenger hadde solgt cannabis, og dermed hadde cannabis brukere ikke hørt til i det samme miljøet. Dette har vist seg å være tilfelle i land som nederland og portugal (som har lovligjort alle rusmiddler).

    Håper virkelig at det kommer en endring på dette området, og at eldre politikere kansje tenker seg to ganger om. For jeg hadde hatt flere venner i livet nå hvis politikerne hadde endret sin narkotikapolitikk.

    SvarSlett
  4. Weed e ikke skadelig før helsen. det er bevist ved studier i USA at weed hjelper med og lage hjerneceller. Mange sier man blir avhengig av weed, men det er helt feil, man blir faktisk mer avhengig av kaffe ên av weed.

    De norske lover er tåpelig, det er mye farligere å røyke sigaretter eller rulle-tobakk(stor sjangse for lungekreft) men dette bryr de seg slett ikke om. Et harmløst stoff som brukes for nytelse er høyst ulovelig.. er det bare meg eller er det andre som skjønner va jeg mener

    SvarSlett
    Svar
    1. "deter bevist ved studier i USA at weed hjelper med og lage hjerneceller" Dette hørtes rett og slett usant ut. Har du en kilde på dette?

      Slett
    2. Det at cannabis hjelper å lage hjerneceller har jeg også hørt, bare søk på google så finner du MANGE kilder som bekrefter dette.

      Slett
    3. Marihuana bevarer hjerneceller, samt får de aldrende celler og kreft celler til å begå selvmord. Med dette oppnår man en bedre mental og fysisk helse med RETT bruk av denne planten.

      Kilde:
      http://www.cancer.gov/cancertopics/pdq/cam/cannabis/healthprofessional/page4

      Slett
  5. jeg skjønner hva du mener sjef ! ;) Alle beslutninger om å straffeforfølge cannabis brukere er helt idiotisk ! Det er lagt feil grunnlag på hvorfor cannabis er ulovlig, helt på trynet feil ! Hvorfor er det ulovlig ? Jeg gidder ikke gi noen forklarnger på dette akkurat nå, det hadde blitt en helt sinnsyk lang liste... Gidder ikke skrive for mye på en side der bare 5 personer har lagt et innlegg, men søk etter cannabis dokumentarer på Youtube... Disse dokumentarene dekker alt jeg mener og vil at hele menneskeheten skal vite ! Gjør litt grundigere research på hvordan kroppen reagerer på cannabis og hvordan... Med en slags konklusjon, vil jeg si at vi er alle utstyrt med reseptorer i hjernen og et eget cannabinoid system i det sentrale og perifere nervesystemet som cannabis stimulerer, så ved et moderat forbruk, som med meg sjæl, så er det null, NULL fare å bruke cannabis ! Større forbruk er helr ikke så farlig, som myndighetene gir inntrykk av, men de lever av å holde sannheten om cannabis ute av hendene til enkeltmenneske... Mitt synspunkt er at vi alle som lever på den jorda her, menneske, dyr, planter har de samme egenskapene og er dannet ved mange millioner, hvis ikke milliarder av år med evolusjon, så hvorfor skal en plante som stimulerer en del av kroppen vår på riktig måte være ULOVLIG ? Svaret finner du i de dokumentarene jeg snakker om ! ;) Cannabis er familie !!!! HEMP 4 VICTORY !!! glemte jeg å si at cannabis kurerer kreft ? hvilke typer kreft og hvor alvorlige krefttyper aner jeg ikke, men det er helt sant, sjekk ut dokumentaren Rick Simpson - Run From The Cure ! :)

    SvarSlett
  6. Heisann!

    Jeg er lærling på starten av mitt andre halvår, fullført mine tretten år på skole nå nylig.. Tatt tre privatisteksamener i det siste.. Røyker hasj og marihuana med hodet hevet sjelden mer enn i helgene, men er det ferie så kan det røykes mye..

    Jeg har blitt fersket av politiet to ganger nå.. Får beholde lappen tilogmed.. Men tredje gang er jeg fuckd.. Får håpe lokalpolitiet her faktisk er enige i det jeg sier til dem: Jeg er ikke en MISBRUKER av marihuana.. jeg er en 19 år gammel gutt som med stormskritt tar fart inn i livet. Tar dere lappen min for å fyre meg en liten koser fra tid til annen, og sørge for at jeg mister lappen, mister sjansen til fagbrevet da jeg er avhengig av lappen, etc etc så syns jeg dere bare skal skamme dere.

    Misbruk av marihuana og hasj kan selvfølgelig være så ille som et "gatewaydrug" til hardere stoffer.. Men alle som er i den situasjonen, har noe dypere som ligger bak.. Den som sliter psykisk i Norge skal helbredes!

    Legalize!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så sant det du sier, men ignoranse, uvitenhet og propagandastøy herjer hos det norske folk. Folk er redde for å uttrykke sin lidenskap for denne planten i frykt for sanksjoner fra staten, men sammen kan vi utgjøre en forskjell! Samle våre stemmer og rope høyt til politikerne om at folket i større og større grad ser viktigheten for legalisering. Jeg kan assosiere sterkt med din historie og syn, og flere og flere gjør det samme.
      Together we are strong!

      Slett
  7. Cannabispolitikken i Norge er helt på trynet ! Det er rett og slett diskriminering av cannabisbrukere... Nå som vi lever i en mer opplyst tid, så burde folk få finger'n ut av rævva og legge dem på tastaturet og søke etter cannabis, folk tror det er farlig, og det er bare sørgelig !!! Om du skulle bli bust'a en 3'dje gang, så mister du lappen ? Så koselig at dem lar dagens politikk ødelegge for ærlige arbeidere her i samfunnet ! (ironi) Jeg fikk ikke være i militæret fordi jeg var ærlig om mitt bruk av hasj, blank nekt ! Jeg var klar for et år med reint hælvette og mye spenning, men bare fordi jeg røyker hasj, så vil de ikke ha meg med ? Drikker du mye alkohol, så får du gjøre en tjeneste for landet, men om du røyker hasj, så skal du bli bannlyst fra systemet ? Hvor ligger logikken ?!? Politikken i dag skal jeg si dere ødelegger mer for individer som oss enn det hjelper... Vi prøver å forebygge et økende antall av brukere, saken er at antallet bare øker og øker og flere liv blir satt tilbake ! Hvorfor skal vi hindre mennesker å røyke cannabis ? Det er MYE mindre skadelig enn samfunnsfiende #1: Alkohol. Enda er det få folk som vet sannheten... Skal si folk er dumme !!!

    SvarSlett
  8. edit: Hører mange historier om folk det har gått galt med når det gjelder hasjrøyking, personlig, så kjenner jeg ingen elr har hørt om noen i nærområdet som har fått problemer med det... Er det ingen som tenker på HVORDAN man røyker har mye å si for hvordan ting utvikler seg ? Sitter du mye inne i en mørk kjeller dag inn og dag ut, så er det soleklart at det går på psyken din ! Sjæl, så har jeg 99% av gangene røyka med venner og holdt de sosiale antennene mine vedlike, har absolutt INGEN negative erfaringer fra å ta noen trekk av denne herlige planta ! :) Jeg har mer troen på at de som faller utenfor har dårligere psyke, rett og slett basert på mine egne erfaringer, nære venner og bekjente... Jeg er ikke kynisk, jeg bare sier det jeg tror ! :) Uansett, så har jeg troa på at norges trangsynte politikk en dag endres, og da vil så sinnnsykt mange liv blir reddet... Med reddet mener jeg folk som ikke trenger å pop'e i seg piller med kjemisk gift og folk vil ikke bli straffeforfulgt ;)

    SvarSlett
  9. Åssen støtte legalisering på best mulig måte?
    La det bli lovlig å bruke, så vi kan bli friske! :)

    SvarSlett
  10. Det beste man kan gjøre er vel å opplyse folk om cannabis og effekten av forbudet. Ved å gjøre litt research finner man fort argumenter både for og imot legalisering. Det kan være lurt å sette seg inn i begge sider, for å være bedre forberedt i en eventuell debatt.
    Et viktig politisk virkemiddel er demonstrasjon. En gang i året blir marihuana marsjen organisert. Dette er den viktigste (og eneste jeg vet om) demonstrasjonen for legalisering i Norge.
    Om du røyker hasj vil jeg også anbefale deg å være ett godt forbilde. Ta utdanning, skaff deg jobb og ellers dyrk gode verdier. På den måten blir du et levende eksempel på at stereotypien rundt "stoners" er feil!

    Om noen har flere måter å støtte legalisering er jeg interessert i å høre :) Vil gjerne vite hvordan man kan påvirke politikere og medier til å sette dette på dagsordenen.

    SvarSlett
  11. Det er kun et fåtall av de som dyrker cannabis i Norge i dag som dyrker frem cannabis til kun eget bruk. Det er mange som bruker dette som en unnskyldning for å slippe straff for salg. Finner politiet uvanlige mengder kontanter hjemme hos dyrkeren, så er dette tilstrekkelig bevis for å dømme dyrkeren for salg.

    SvarSlett
  12. Norge vil garantert se sannheten bak medisinsk marihuana, men norsk lov er støttet av folket og det er kun i flertall vi kan kan endre norsk lov.

    Men som Einstein en gang sa;
    "We cannot change without changing our thinking"

    Vi må samle våre stemmer og belære de utenforstående, slik at Norge kan legalisere marihuana for de trengende!

    Jeg er en ung entreprenørstudent som ser viktigheten i dette og har startet en gruppeblogg der vi sammen kan gjøre en forskjell!

    SvarSlett
  13. Pls dont talk 2 me losa lema wanna be like OH todly OH OH OH todly, pls dont talk to me !
    whats 9+10? 19, WRONG NIQQA

    SvarSlett