Norges syn på Cannabis

Historisk sett ble cannabis av feilaktige årsaker gjort ulovlig i USA [1] i første halvdel av 1900-tallet. Denne trenden ble videreført til Europa, og dermed også til Norge. Norge har aldri vurdert ulovligheten av cannabis på egenhånd. Norge er også bundet av FN-avtaler som per dags dato gjør det umulig å selge cannabis under samme restriksjoner som alkohol.

Blant politikere, offentlige etater, politimenn og norske vanlige borgere hersker det stor uvitenhet, og den norske obligatoriske skolen presser en god dose skremselspropaganda inn i elevenes læring. Løgnene som blir servert i den offentlige skole går på at hasj fører til heroin, at man blir kronisk sløv av hasj og at man mister glede i livet av hasj.

Majoriteten av nordmenn tror at cannabis er et svært vanedannende narkotikum som kan settes i samme kategori som hard narkotika som amfetamin, kokain og extacy. Det er stor enighet om at cannabis er inngangsporten til et liv fullt av all slags narkotika, og mange tror at løpet nærmest er kjørt i det man har røyket sin første joint. Det er store fordommer i Norge som handler om at cannabisbrukere blir uintelligente, uansvarlige, asosiale og pøbelaktige.

Det blir aldri i det politiske Norge satt spørsmålstegn ved om selve forbudet mot cannabis kan skape problemer for de som ønsker å bruke cannabis. Norsk offentlig opplysning om cannabis er veldig generaliserende. Det nevnes så og si aldri noen positive sider ved cannabis, og informasjon om cannabis er ofte vinklet slik at det ser ut som om cannabis har skyld i alt negativt som kan skje et menneske.
Enkelte kilder prøver til og med å dytte alkoholens negative sider over på cannabis [eksempel].

Hvis en person har en vond oppvekst med mishandling og mobbing, så øker risikoen for at denne personen skal komme i kontakt med rusmidler. Om denne personen drikker mye alkohol i tillegg til å røyke cannabis og ta sterkere rusmidler, så vil norske talsmenn og eksperter i de fleste tilfellene skylde på cannabis for personens psykiske problemer, og for personens bruk av de sterkere rusmidlene.
Foreldre som taler i media og som har mistet sine barn til døden som følge av extacy-forbruk eller lignende, skylder svært ofte på hasj. De retter sjelden selvkritikk mot egen oppdragelse og oppførsel under barnets oppvekst.

Norge er det eneste landet i verden som har registrert dødsfall grunnet cannabisbruk. Mellom 5 og 10 personer har ifølge norsk statistikk måttet bøte med livet i cannabisens navn [eksempel].
At det i det ene tilfellet også var mistanker om amfetaminbruk i tillegg, legges det ikke stor vekt på. Påstanden om 6 dødsfall som kan knyttes til cannabis betyr egentlig at ved 6 dødsfall kunne ikke dødsårsak klassifiseres. At det da var cannabis-spor i disse 6 personene er da bare sannsynlig når vi vet det er nærmere en halv million nordmenn som har brukt cannabis en eller flere ganger.

Det mest oppsiktsvekkende med cannabishysteriet i Norge, er at såpass mange mennesker som aldri selv har prøvd å innta rusmiddelet, kan påstå at det er så mange negative effekter ved det. Er man sikrest i sin sak når man har egne erfaringer, eller er man sikrest i sin sak når naboen har fortalt en noe?

Veldig mange cannabisbrukere hevder rusmiddelet er nærmest ufarlig. Disse får støtte av enkelte nasjonale forskere (eksempel).
World Health Organization har ikke klart å finne ut at cannabis er farlig [2]. Politikerne nekter å uttale seg (eksempel).

Så og si hele Europa mykner opp cannabispolitikken og narkotikapolitikken sin. Totalforbud hjelper ikke. Nederland. Tyskland. Danmark. England. Sveits. Til og med Canada begynner å ta til fornuften. Men Norge velger å lukke øynene sammen med USA og Sverige.

Les hva cannabiserfaringene sier.

----------------
[1] The Emperor Wears No Clothes av Jack Herer
[2] What the WHO doesn't want you to know about cannabis av New Scientist og WHO did not bow to political pressure av World Health Organization

14 kommentarer:

  1. Man er ikke sikrest i sin sak verken ved egne erfaringer, eller ved naboens sine. Det er kun sikkert dersom relevante studier rundt cannabis har blitt gjort, og at man fra disse utprøvningene kan ta å bruke tendensen som er påpekt til å forutsi hvordan det vil være.

    Et veldig lite komplisert eksempel på dette er f.eks; 95% av folk har ikke allergi til skalldyr, 5% har. Man kan altså anta at man faller innenfor de 95%. Vel en likende fremgangsmåte bør bli brukt ut i fra forskning.

    SvarSlett
  2. Grunnen til at cannabis er ulovlig i Norge, er at det defineres som et gateawaystoff, fordi en må oppsøke det "kriminelle" miljøet for å anskaffe stoffet. Hvis ikke cannabis hadde vært ulovlig, hadde ikke disse "kriminelle" miljøene hatt noe med stoffet å gjøre. Ergo er det loven som gjør cannabis til et gateawaystoff i Norge. Loven mot cannabis skaper problemet den er laget for...

    SvarSlett
    Svar
    1. Utrolig godt skrevet og svært godt reflektert svar! Det varmer å se at flere og flere ser sannheten bak medisinsk marihuana, og klarer å innse propaganda kaoset som herjet på 1900-tallet som komplett løgn og hykleri. Sammen vil vi garantert gjøre denne medisinen lovlig i Norge. Speak up!

      Slett
  3. Utrolig bra artikkel! Folk er uvitende og bare slenger seg på hva andre sier og viderefører usanne rykter. Når mine foreldre prøver å overbevise og skremme meg om at cannabis er farlig på alle mulige måter, må jeg nesten bare le, når jeg sitter på all den positive fakta om cannabis. Ja, jeg skjønnerat cannabis ikke er direkte sunt, og det er vel heller ikke alkohol, men når jeg kommer hjem litt småfull en lørdagskveld så reager foreldrene mine ikke nevneverdig, de har selv drukket og vet at det bare er sånn i ungdomstiden. Hadde de også røyket cananbis selv, tror jeg ikke de hadde brydd seg når jeg kom hjem "shcækk" fra kompiser. Men så uvitende de er, så bare sier de at alle de som røykte hasj på deres videregående skole er nå døde, men det er vel ikke pga cannabis??!! Jeg har selv kommet hjem ved høy ved flere anledninger, og foreldrene mine har ikke merket en døyt, netopp fordi jeg klarer å kontrollere meg når jeg har røyket, i motsetning til når jeg har drukket, dog rusen av cannabis er ti ganger mer behageligere. Synes cannabisloven er helt latterlig, og støtter dere fullt ut! Hilsen 16 år gammel gutt

    SvarSlett
  4. Noe jeg også har tenkt over er at de fordomsfulle og uvitende foreldrene mine sier at cannabis er et dop som fører til hardere stoffer, noe som kanskje kan være sant. Men cannabis bør da ikke være ulovlig for det om. Det blir det samme som å si at øl fører til brennevin.

    SvarSlett
  5. gjør det lovelig!!! fen hvor lei jeg er og lese oh høre omme dette. gjør det lovelin jeg finner ingen grunn tiil att det ikke skal være det og tenker politekerne på folken så ja! GREIT men for faen selg det til folk som er over 18 da vell og kansje tillog med på polent detter er en plante de prøver og høde unna oss, dette går jo over stokk og stein tviler stergt på att legalisering gjør om en jeng narkiser tvert om alle kommer til og sitte hjemme istede for og åpne 2 øl etter jobbe så åpner de 1 og ruller seg 1 ikke noe verre en de folk komer til og bli mer sosial over halvparten av norge røyker weed jo..

    SvarSlett
  6. 5 grunner for at cannabis burde legaliseres:

    1.) Medesinske grunner (Søvnløshet, matlyst osv.)

    2.) Ta makten fra organisert kriminalitet

    3.) Staten kan skatte på det

    4.) Minske sjansen for overgang til sterkere saker

    5.) Det er umulig å ta overdose på det!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. medisinke grunner burde starte med : kur for kreft, diabetes, ms osv... ellers er det greit...

      Slett
  7. jeg rett og slett skammer meg av og være norsk...uvitenheten i slike situasjoner er tragisk

    SvarSlett
  8. Hva med alle de som får psykiske problemer av det? Ser ut som dere som kommenterer her glemmer de!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen får psykiske problemer av det. De psykiske problemene er der fra før av. Når man ruser seg kan det i noen tilfeller forsterke tilstanden din. Det gjelder også ved bruk av alkohol. Derfor er argumentet ditt meningsløst.

      Slett
    2. De Psykiske syke begynner med hasj/marijuana for det er en av de få tingene som hjelper mangen av de og huske og spise eller sove og sånn ting som bare er helt vanlig rutiner for vanlige folk. For når man røyker greier man og forholde seg til en tanke I stede for 3000 og det er en magisk følelse og vist Norge vil nekte meg og kunne samarbeide med min egen hjerne så er jeg med glede kriminelle I stede

      Slett
    3. De Psykiske syke begynner med hasj/marijuana for det er en av de få tingene som hjelper mangen av de og huske og spise eller sove og sånn ting som bare er helt vanlig rutiner for vanlige folk. For når man røyker greier man og forholde seg til en tanke I stede for 3000 og det er en magisk følelse og vist Norge vil nekte meg og kunne samarbeide med min egen hjerne så er jeg med glede kriminelle I stede

      Slett
  9. Fantastisk godt skrevet innlegg! Som en lidenskapelig forbuds kjemper som meg, sier jeg takk for din deltakelse og utstrekning til folket om å informere om de rette aspektene rund dette temaet. Det varmer å lese dine innlegg! Fortsett kampen! Aldri gi opp, for sammen kan vi rette opp feilene våre forfedre på 1900-tallet begikk!

    SvarSlett